Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Hvorfor ikke HDI-motoren fra PSA på 1,6 liter i Mondeo

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 21.09.2007

PosteTema: Hvorfor ikke HDI-motoren fra PSA på 1,6 liter i Mondeo   23/9/2007, 22:28

Som de fleste har jeg også valgt diesel-brenner'n på to liter og 130 Hk. Det at den har partikkelfilter (DPF) er det viktigste argumentet, selv om forventet innbyttepris og forbikjøringsegenskaper også teller en god del. Og så har jo finansministeren pratet en del om høyere årsavifter på diesel-biler, og kanskje særlig de uten DPF også.

Hvorfor har ikke Ford utstyrt 1,8 liter motorene med DPF ? Da kunne jeg klart meg med en mindre motor.

Er det slik at Ford og PSA samarbeider om diesel-motorer, eller kjøper Ford diesel-motorer av PSA ? Uansett syntes jeg de gjerne kunne installert HDI-motoren fra PSA på 1,6 liter med DPF og 110Hk i nye Ford Mondeo. Den er montert i Ford Focus og Citroen C5 og gir i de bilene et CO2-utslipp på hhv 127 og 145 g/km. Noe mindre enn 154-156 g/km som er CO2-utslippene i nevnte Mondeo-dieseler. Jeg innbiller meg at HDI-motoren fra PSA på 1,6 liter med DPF og 110Hk er den beste dieselmotoren på den størrelsen som finnes i dag. 1,8 literne som kommer i nye Ford Mondeo er vel noe gammelmodige, og jeg antar at jeg med valg av toliter'n får en mer moderne motor (?)

Med 1,6 liter motoren ville Mondeoen blitt enda billigere også.

Sist endret av den 8/10/2007, 16:27, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Luigi

Antall Innlegg : 30
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Hvorfor ikke HDI-motoren fra PSA på 1,6 liter i Mondeo   24/9/2007, 00:49

Jeg hadde selv valgt meg ut 2,0 l 130 hk på grunn av DPF og frykten for økte avgifter og et lite ønske om å være miljøvennlig. Da jeg mistet tålmodigheten har jeg nå endt opp med en 1,8 l 100 Hk u/DPF. Jeg var skeptisk til denne da jeg synes 100 hk på denne bilen virket noe lite men hhf har jo nevnt positive erfaringer med denne motoren her på forum og jeg hadde også selv prøvekjørt denne og synes da den virket ok. Var allikavel noe nervøs når jeg kjørte bilen ut av salgslokalene hadde en "what have I done" følelse bom .

Jeg har nå kjørt ca 800 km med denne motoren og alle tvil er feid til side, jeg blir mer og mer fornøyd. Jeg er ingen motorekspert men jeg begynner nå virkelig å skjønne poenget med høyt dreiemoment Very Happy . Jeg har prøvd å følge litt med på hva som skjer med avgiftene og har vel egentlig gitt litt opp men om de samme politikere som har styrt oss inn på diesel biler neste år straffer oss blir jeg ganske forbannet dog ikke overrasket Evil or Very Mad . Det er uansett fullt mulig å ettermontere DPF det koster ca. 10000 ,- du betaler drøye 25000,- i ekstra avgifter på din 130 hk så om ønsket om DPF er større enn 130 hk så kan du spare noen kroner Wink. Hvilken krav man har til motor er jo en ganske subjektiv sak og mye basert på hva man er vant til så det er selvsagt ikke sikkert du vil ha samme oppfatning av motoren som jeg har men om du har mulighet så ville jeg uansett prøvd å få en prøvekjøring på en.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 199
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Hvorfor ikke HDI-motoren fra PSA på 1,6 liter i Mondeo   8/10/2007, 14:37

Har sett at PSA motorer er blitt nevnt flere ganger. Min selger ringte meg idag, og samtalen sporet inn på 1.8 verses 2.0 DPF.
Jeg hadde vist ikke skjønt forskjellen på disse 2 alt.
1.8 var vist en "gammelmodig" motor, mens 2.0 DPF er en moderne dieselmotor som er utviklet av PSA (Peugeot-Citroen) og Ford Motor Comp.

Legger ved noen linker som omtaler PSA.

http://no.wikipedia.org/wiki/PSA_Peugeot_Citroën

http://www.tbureau.no/default.asp?page=64
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Hvorfor ikke HDI-motoren fra PSA på 1,6 liter i Mondeo   8/10/2007, 14:53

Mener absolutt ikke 1,8 literen er noen gammel motor (men du mener kanskje den er mer gammeldags i formen?). En kompis som kjøpte den i en S-Max har fortalt om "nybegynnerfeil" som de har justert programmeringsmessig osv. Ergo mener jeg denne er introdusert temmelig nylig ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Hvorfor ikke HDI-motoren fra PSA på 1,6 liter i Mondeo   8/10/2007, 15:44

hhf skrev:
Mener absolutt ikke 1,8 literen er noen gammel motor (men du mener kanskje den er mer gammeldags i formen?). En kompis som kjøpte den i en S-Max har fortalt om "nybegynnerfeil" som de har justert programmeringsmessig osv. Ergo mener jeg denne er introdusert temmelig nylig ...
Vet ikke hvor og når de skiller mellom ny og gammel. Men det du nevner med S-Maxen ble faktisk nevnt, at det hadde vært noe feil på de motorene på den modellen.

Har hørt tidligere at Peugeot var gode på dieselmotorer, antagelig har Ford hengt seg på der.

Hvis motordataene i papirversjonen er riktig, så skiller de seg merkbart ut.
2.0 : DOHC-16 ventiler- Aluminium sylinderhode.

1.8 : SOHC- 8 ventiler-støpjern sylinderhode.

Det nevnes også elektronisk gasspjeld på 2.0.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Hvorfor ikke HDI-motoren fra PSA på 1,6 liter i Mondeo   8/10/2007, 16:26

kikker skrev:
Har sett at PSA motorer er blitt nevnt flere ganger. Min selger ringte meg idag, og samtalen sporet inn på 1.8 verses 2.0 DPF.
Jeg hadde vist ikke skjønt forskjellen på disse 2 alt.
1.8 var vist en "gammelmodig" motor, mens 2.0 DPF er en moderne dieselmotor som er utviklet av PSA (Peugeot-Citroen) og Ford Motor Comp.

Legger ved noen linker som omtaler PSA.

http://no.wikipedia.org/wiki/PSA_Peugeot_Citroën

http://www.tbureau.no/default.asp?page=64
Linken i wikipedia er vel denne: http://no.wikipedia.org/wiki/PSA_Peugeot_Citro%C3%ABn

Fint å se at bilfabrikkene samarbeider. At toliter motorene til Ford Mondeo er mer moderne enn 1,8-literne synes helt klart for meg, siden sistnevnte bare har 8 ventiler.

Motorspesifikasjonene virker på meg å være enda bedre for nevnte 1,6 liter enn 2,0 literne, størrelsen tatt i betraktning. Jeg forventer å bli meget fornøyd med motoreffekten spesielt på lave turtall når jeg får nybilen med 2,0 liter motor og 130 HK neste år. Jeg har aldri vært i nærheten av å ha en så rask bil og har hittil ikke helt skjønt hensikten med kraftige motorer når fartsgrensen i Norge er maks 100 km/t.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Hvorfor ikke HDI-motoren fra PSA på 1,6 liter i Mondeo   8/10/2007, 16:31

Leste at Renault Laguna får 1,5 liter dieselmotor når modellen nå skal oppgraderes. Det blir garantert en avgiftsvinner. Bilen er kanskje litt mindre enn Mondeo, men den er i samme klassen ihvertfall. Med 1,6 litern hadde Mondeo vært prismessig en god konkurrent.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Hvorfor ikke HDI-motoren fra PSA på 1,6 liter i Mondeo   8/10/2007, 17:43

O.T.
Vurderte å kjøpe en Peugeot 1.6 stv. for ett par år siden. Likte den store grillen og panoramataket. Ble overrasket over skyvet i maskinen.
Avgiftsmessig så slår det veldig gunstig ut. Ser at nye Audi A5 kommer med en 1.8 dieselmotor.
Men kubikk hjelper selvfølgelig når man har lesset ned bilen og hengt på hengeren.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Hvorfor ikke HDI-motoren fra PSA på 1,6 liter i Mondeo   

Til Toppen Go down

Hvorfor ikke HDI-motoren fra PSA på 1,6 liter i Mondeo
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 2006 Landcruiser :D
» Problem med a6, vil ikke start, mulig rele ?
» 1984 Suzuki FZ50, "tar ikke gassen"..
» VW Polo 82 går ikke uten chock
» Volvo V70 D5, startproblemer