Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

IVDC

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: IVDC   1/9/2007, 22:22

For nye Mondeo "vurderere" som lurer på f.eks IVDC er kan vi jo prøve å hjelpe til med noen forklarende ord eller gode linker:

Fra Ford sine side:
"Selv ved kritiske kjøresituasjoner som glatte veibaner eller skarpe svinger har du alltid full kontroll over kjøretøyet. Interactive Vehicle Dynamics Control (IVDC) gir merkbar forbedring av styregenskaper, stabilitet og bremselengde, mens de kontinuerlig kontrollerte demperne (CCD) sikrer en jevn og behagelig kjøretur.CCD systemet sørger for kontinuerlig kontroll og justering av støtdemperne hvert tjuendedels sekund, sørger for at bilen ikke rykker til når du bremser eller akselererer, og minimerer faren for at bilen går rundt i svingene. Velg mellom tre innstillinger – sport, normal eller komfort. Dersom forholdene tilsier det vil Mondeo automatisk stille seg inn på sportsmodus for deg, for å motvirke at bilen sladder eller får slagslide."

Link:
http://www.worldcarfans.com/9070830.004/new-ford-mondeo-active-suspension
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352

PosteTema: Re: IVDC   15/12/2007, 14:32

Jeg hadde meg en lite trivelig langtur før helgen, og kjørte milevis på ruglete snø-/isunderlag. Det hadde kjørt veihøvel og laget dype riller, og bilen ristet som om den skulle ha fått andregrads forfrysning. Jeg tenkte tilbake på min forrige bil som hadde luftfjæring og som var en drøm å kjøre også på slikt underlag. Spørsmålet er om noen av dere som har fått bil med IVDC, og om dere har gjort dere noen erfaringer om den tar opp risting i bilen fra et ruglete underlag? Hadde vært fint om noen kunne dele erfaring. Nå er det vel ikke snø så mange steder foreløpig, så muligens litt tidlig å spørre.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352

PosteTema: Re: IVDC   2/2/2008, 14:49

Spørsmålet gjentas. Har noen erfaringer med IVDC på ruglete vinterunderlag. Bidrar systemet til å ta opp ujevnhetene så man slipper hjernerystelse, eller hur?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: IVDC   18/2/2008, 20:44

Har nå fått prøvd Systemene skikkelig. Turen gikk tur-retur igjennom Østerdalen R3 til Trondheim.

Turen opp gikk i -4-7* med ca. 200km. med kjettingbanket is. Bortsett fra buldringen var den veldig komfortabel. Ingen vibrasjoner i rattet eller setet. Sjaltet mellom sport og comfort uten å merke noen nevneverdig forskjeller. Stødig og fin. Hastighet +/- 100km/t. Passerte ett par stykker som akkurat hadde fått noen rundkast...Sad

Turen hjem bød på litt andre utfordringer. I løpet av helgen kom plutselig væromslaget. Turen hjem gikk i regn og +6-9*. De første 150km. var hjulsporene renende bekker og midten var sørpe med salt og sand pluss flere innsjøer i veien. Her var nok mine 17" 225/45 ett dårlig valg. Bilen "buttet" og ville gjerne plane noen ganger, så her var det bare å legge om takten. Etterhvert ble det mer bar asfalt, og tempoet gikk opp, men forrædderisk skulle det vise seg...Etter Alvdal fikk jeg ett skikkelig "tilbud"...bilen begynte gli og seile nesten ubemerket..så her var det på hengende håret. Ellers ingen problemer, bortsett fra ett truseskift når jeg kom hjem..Very Happy
Leste Nettavisen når jeg kom hjem, at to trailer hadde krasjet i det området.

Etter 7000km. har sportsmodus blitt favoritten...Engelskmenne har ett perfekt ord som beskriver alt...FIRM.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: IVDC   

Til Toppen Go down

IVDC
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1